Packning
Packningen syftar till att öka materialets täthet (densitet) och därmed öka bärigheten, samt skapa en hård och motståndskraftig vägyta. Packning bör göras så fort större mängder nytt grusmaterial lagts på en väg, både i samband med underhålls- och upprustningsarbete.
1 % ökning av densiteten ger 10–15 % ökning i hållfasthet och bärighet. Ett tätare material är också mer motståndskraftigt mot vatten. Vattnet tränger inte lika lätt ner i vägen utan rinner i stället av. Teckning Ulla Carne.
Det är viktigt att packningen görs vid rätt tidpunkt. Den bör göras på våren eller efter höstregnen då vägen är fuktig. Materialet är då lättare att packa och större stenar kan pressas ner.
Hela vägbredden måste vältas. Börja vid dikeskanterna och arbeta mot mitten. Kör inte fortare än 5 km i timmen. Det är bättre att köra långsammare och göra ett färre antal överfarter än många snabba vändor. Packningsgraden är nämligen direkt beroende av vältens vikt, amplitud, frekvens och framryckningshastighet.
I underhållsarbetet används normalt bogserade vibrationsvältar med 6-10 tons egenvikt. Teckning Ulla Carne.