Vägens uppbyggnad
Bilden ovan visar en vägprofil där den vänstra delen byggts som en bank (ovanpå den ursprungliga marken) och den högra delen är byggd i en skärning, där delar av den ursprungliga marken grävts bort för att skapa en jämn väg.
Undergrund
Undergrunden är den orörda delen av marken. Undergrunden har stor betydelse för hur vägkroppen ska byggas upp för att få lång livslängd och bra bärighet.
Underbyggnad
Underbyggnaden är den del som ligger under överbyggnaden. Den utgörs av övre delen av undergrunden och av terrassen ovanpå. Underbyggnaden byggs oftast av material från vägens kanter. Om underbyggnadsmaterial måste transporteras ökar priset snabbt.
Terrass
Terrassen byggs i första hand av det material som finns längs väglinjen. Massorna utnyttjas effektivt om de sorteras så att det bästa materialet hamnar överst i terrassen. Den blivande terrassens bärighet beror framför allt på jordarts- och fuktighetsförhållandena längs väglinjen. Ovanpå den avjämnade terrassen läggs överbyggnaden (gruslagret) på. Läs mer.
Överbyggnad
Överbyggnaden (gruslagret) består ofta av flera lager: Förstärkningslager, bärlager och slitlager (själva körbanan). På skogsbilvägar används oftast ett kombinerat bär och slitlager. Läs mer.
Armerande eller materialskiljande lager
Ibland används materialskiljande textiler eller armerande mattor som förstärkning av vägen. De kan placeras mellan terrassen och överbyggnaden eller på undergrunden. Läs mer.
Slänter och diken
Vägslänterna (närmast vägen) och ytterslänterna (i dikets ytterkant) utgör, tillsammans med vägen och diket, vägområdet. Läs mer om diken.